WD Pelplin, rok III, I. sem. 2022/23
Cele
• zapoznanie się z treścią ksiąg historycznych ST
• odczytanie ich orędzia teologicznego
• porównanie kanonicznych ksiąg historycznych ST z ich wyborem w ramach Biblii „liturgicznej”
• lektura aktualizująca ksiąg historycznych ST uwzględniająca wymogi stawiane homilii
Realizacja
• w oparciu o Dyrektorium homiletyczne z 2015 roku (nr 4-36) ustalenie natury homilii, zasad dotyczących aktualizacji słowa Bożego, reguł osobistej lektury słowa Bożego; w oparciu o ten dokument ustalenie kryteriów oceny Biblii „liturgicznej”
zadanie realizowane wspólnie 13.10.2022
• wspólna lektura Biblii „liturgicznej” z tekstami Joz – 2 Krl oraz Rt, Tb, Jdt i Est w ramach kolejnych ćwiczeń
Joz: czw. – sb. 19. tydz. zw.
Sdz: pn. – czw. 20 tydz. zw.
1-2 Sm: pn. 1 tydz. zw. – śr. 4. tydz. zw.
1-2 Krl: czw. 4 tydz. zw. – sb. 6. tydz. zw.
Tb: pn. – sb. 9 tydz. zw.
Rt: pt. – sb. 20 tydz. zw.
Est: czw. I tydz. Wielkiego Post
Jdt: 2 lipca, wspomnienie NMP Licheńskiej
Na wybranych dwóch ćwiczeniach będzie miało miejsce krótkie kolokwium z przewidzianych na dany dzień tekstów biblijnych. W przypadku ćwiczenia z 12.01.2023 r. wszyscy zapoznają się tylko z tekstem Jdt i Est.
• indywidualna ocena wybranych tekstów z Biblii „liturgicznej” (przydzielenie poszczególnych grup tekstów pojedynczym studentom)
1) Księga Jozuego (czw. – sb. 19. tydz. zw.)
27.10.2022
2) Księga Sędziów (pn. – czw. 20 tydz. zw.)
3.11.2022
3) 1 Sm 1 – 15 (pn. 1 tydz. zw. – pn. 2 tydz. zw.)
10.11.2022
4) 1 Sm 16 – 2 Sm 1 (wt. – sb. 2 tydz. zw.)
17.11.2022
5) 2 Sm 5 – 1 Krl 2 (pn. 3 tydz. zw. – czw. 4 tydz. zw.)
24.11. 2022
6) 1 Krl 3 – 13 (sb. 4 tydz. zw. – sb. 6 tydz. zw.)
1.12.2022
7) 1 Krl 17 – 2 Krl 10 (pn. 11. tydz. zw. – pt. 12. tydz. zw.)
8.12.2022
8) 2 Krl 11 – 25 (pt. 11. tydz. zw. – pt. 12. tydz. zw.)
15.12.2022
9) Rt, Tb, Jdt, Est (patrz poprzedni punkt)
12.01.2023
• wstępne kryteria oceny (uszczegółowienie po ćwiczeniu z dania 13.10.2022)
a) jak ocenić wybór tekstów z Biblii kanonicznej w Biblii „liturgicznej”: w jakim stopniu pozwala poznać historię biblijną (konkretnych postaci)? Jakie teksty zostają pominięte, a w ocenie studenta warte są uwzględnienia?
b) jakie orędzie teologiczne płynie z całościowej lektury tekstów w ramach danego bloku (wskazanego w poszczególnych punktach 1 – 9)? Chodzi o przesłanie tekstów czytanych razem w ramach Biblii „liturgicznej”, a nie w ramach całego bloku w Biblii kanonicznej (np. w 1 Sm 16 – 2 Sm 1 [wt. – sb. 2 tydz. zw.] interesuje przesłanie czytań mszalnych wyjętych z Sm 16 – 2 Sm 1 w 2, tygodniu okresu zwykłego, ale czytanych łącznie, a nie przesłanie całego bloku 1 Sm 16 – 2 Sm 1 z Biblii kanonicznej).
c) jak te teksty uczynić pokarmem dla uczestników liturgii? Jak je aktualizować, także w ramach liturgii? W jaki sposób czytanie to wpisuje się w tajemnicę paschalną Jezusa? W jakim stopniu w interpretacji danego czytanie pomocne jest uwzględnienie jego kontekstu (literackiego, historycznego)? Pytania te proszę odnieść do konkretnego czytania w danym bloku.
d) jak tekst z księgi historycznej koreluje (egzystencjalnie, duchowo, teologicznie) z Ewangelią z danego dnia? Proszę zilustrować to na przykładzie czytania wybranego w punkcie c.
e) identyfikacja innych dni liturgicznych (szczególnie niedziel), w których pojawiają teksty z danego bloku; w jakiej relacji pozostają one do innych czytań mszalnych w danym dniu?
• praca pisemna
W formie pisemnej proszę przygotować wypowiedź odnoszącą się do punktów c i d (na przykładzie jednego czytania). Wypowiedź ma przyjąć formę refleksji „homiletycznej”, uwzględniającej zalecenia Dyrektorium homiletycznego. Wielkość tekstu: od dwóch do czterech stron A4; marginesy 2 cm, czcionka Times New Romans 12 punktów, interlinia 1,5 wiersza.
Oddanie tekstu w dniu prowadzonego ćwiczenia.
• pomoc bibliograficzna
Biblia dla każdego. Tekst – komentarz – ilustracje (t. II – Joz; III – Sdz, Rt, 1-2 Sm, 1-2 Krl; IV – 1-2 Krn, Ezd, Ne, Tb, Jdt, Est, 1-2 Mch), red. G. Ravasi, Kielce 1995.
Pozostałe ćwiczenie: 19 stycznia 2023 roku, zostanie poprowadzone w oparciu o konspekty ćwiczeń w:
W. Pikor, Czytamy Stary Testament. Ćwiczenia do wykładów z biblistyki (Biblia – Katecheza – Życie 1), Kielce: Jedność 2007. Konspekt przygotowują wszyscy studenci.
nr 24 (s. 143) Koncepcja czystości w Księdze Ezdrasza
Ocena z ćwiczeń
Suma wyników z:
• kolokwium z tekstów biblijnych (30%) 6
• przygotowania ćwiczenia (40%) 8
• refleksji „homiletycznej” (30%) 6
Do zdobycia maksymalnie 20 punktów; ocena stosownie do ilości zdobytych punktów:
5 – 18-20
4,5 – 17
4 – 14-16
3,5 – 13
3 – 10-12